BRUKSMUSEET OCH FÖRENINGEN

Bruzaholms Bruksmuseum är resultatet av den studiecirkel som startades i Bruzaholm 1986, med syftet att studera det gamla järnbrukets historia och människorna runt omkring. År 1993 invigdes det första museet på övervåningen i gamla skolan, det ingick då som en sektion i Bruzaholms Samhällsförening. Föreningen Bruzaholms Bruksmuseum bildades 2008 och har i dag drygt 100 medlemmar.  Muséets verksamhet flyttades samma år till nuvarende lokaler belägna i den gamla radiatorverkstaden.

Möts av en mycket överskådlig utställning, där man kan läsa om de olika epokerna från år 1660 fram till dagens produktion, eller gå med i en grupp och bli guidad runt.  I läsrummet finns mycket dokumentation, personakter, foton och tidningsurklipp att ta del av för den som är intresserad. Museet är tillgängligt för besök av förbokade grupper, stora som små, hela året. Vi erbjuder också vandringar i den gamla fina levande bruksmiljön, med besök i en lägenhet, som är i iordningställd i en av de gamla arbetarbostäderna på Smedjebacken

Våra lokaler är anpassade för alla, även besökare med funktionsnedsättning.

Återkommande aktiviteter under året är Nationaldagsfirande, en dag i Bruksmiljön och Adventsöppet på museet.

Kontakta oss gärna om ni har frågor
eller är intresserade av att bli medlem i vår förening.
Genom att använda vårt kontaktformulär
via telefon eller e-post.

PRISER

• Entré: 50 kronor
  • Entré med guidning: 60 kronor
  • Barn under 15 år gratis
  • Bruksvandring förbokas, 20 kronor/per

ÖPPETTIDER

Museet är sommar öppet från första tisdagen efter
midsommar till mitten av augusti.
Tisdag-Söndag kl.13.00–17.00
Övriga tider och bokning av grupper
efter överenskommelse på tel.0381-20203

Bruzaholm Gårdsplanen 1895